P08: Un altro mondo è possibile? Il futuro nell’antropologia dei movimenti sociali

Is another world possible? Futures in the anthropology of social movements

Proponenti: Daniela Giudici (Università di Trento), Sonja Moghaddari (University of Bern)

Lingue: Italiano e Inglese

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Italiano

I movimenti sociali sono spesso pensati come intrinsecamente orientati al futuro. Tuttavia, i futuri dell’attivismo sono diventati oggetto di dibattito nella recente ricerca antropologica. Dagli anni ‘60 l’idea dominante di una lotta verso obiettivi predeterminati, promossa ad esempio dai movimenti sindacali del fordismo, è andata progressivamente differenziandosi. Di fronte alla crescente incertezza provocata da globalizzazione e riforme neoliberali, nuovi movimenti sociali in Occidente – come il movimento No Global degli anni ‘90 e 2000 – hanno reagito inventando e teorizzando modalità per affrontare, ma anche attivamente produrre, futuri sempre più indeterminati. Attraverso il concetto di politiche prefigurative questi movimenti fondono i fini con i mezzi, focalizzandosi su processi partecipativi che ospitano una molteplicità di obiettivi, uniti dalla lotta per un altro mondo nel momento presente (Maeckelberg, 2011). Nel Sud globale i movimenti sociali sono segnati da dinamiche parallele, seppur divergenti, attraverso esperienze localmente specifiche di (neo)colonialismo, autoritarismo e promesse deluse di modernizzazione (Bonilla 2010).

Tuttavia, alcune ricerche recenti criticano il concetto di prefigurazione: aggrappato alla temporalità lineare del progresso, esso sarebbe infatti destinato a fallire, in un contesto segnato da futuri sempre più negativi, intrisi di senso di crisi, declino sociale, degrado ambientale e ansia esistenziale (Gordon 2017). Questi studi critici sostengono che i movimenti sociali non si impegnano più a costruire uno specifico futuro. Al contrario, praticano una sorta di “presentismo radicale”, cercando di realizzare alternative politiche all’interno dei rari interstizi spaziali e temporali dell’ordine capitalista globale (Krøijer 2015).

La pandemia di COVID-19 – che ha inasprito disuguaglianze ma anche rinvigorito una molteplicità di movimenti sociali (e.g. Black Lives Matter, movimenti femministi e ambientalisti, ecc.) – rappresenta un punto di ri-orientamento, attraverso cui le predominanti prospettive verso il futuro possono essere confermate, rinegoziate, o trasformate.
Quali tipi di orientamenti futuri vengono costruiti dai movimenti sociali al culmine della pandemia? Quali futuri immaginano, prevedono o anticipano, di fronte alle mutate condizioni strutturali? Quali pratiche fungono da vettori di agency temporale? Il panel cercherà di gettare nuova luce su una serie di concetti come: prefigurazione, figurazione, futuro assente o in crisi, apocalisse, distopia e utopia. Invitiamo contributi radicati in etnografie provenienti da una varietà di contesti sociali e geografici, con l’obiettivo di contribuire al dibattito sul futuro nei movimenti sociali contemporanei.

Keyword: Movimenti sociali, Tempo, Politiche prefigurative, Futuro, Crisi

Riferimenti bibliografici

  • Bonilla, Yarimar. 2010. “Guadeloupe Is Ours: The Prefigurative Politics of the Mass Strike in the French Antilles.” Interventions 12 (1): 125–37.
  • Gordon, Uri. 2017. “Prefigurative Politics between Ethical Practice and Absent Promise.” Political Studies 66 (2): 521–37.
  • Krøijer, Stine. 2015. Figurations of the Future: Forms and Temporalities of Left Radical Politics in Northern Europe. Ethnography, Theory, Experiment. New York, Oxford: Berghahn Books.
  • Maeckelbergh, Marianne. 2011. “Doing Is Believing: Prefiguration as Strategic Practice in the Alterglobalization Movement.” Social Movement Studies 10 (1): 1–20.

English

Social movements tend to be thought of as inherently future-oriented. Yet, activist futures have been subject to debate in recent anthropological research. Since the 1960s, the hitherto dominant striving for a predefined aim that was promoted, for instance, by Fordist labor movements, has been gradually diversified. As uncertainty grew within a world driven by globalization and neoliberal restructuring, new social movements in the West – such as the anti-globalization movement of the 1990s and 2000s – have reacted by inventing and theorizing ways to deal with, but also actively produce more indeterminate futures. Through the concept of prefigurative politics those movements collapse ends into means, by focusing on participative processes that accommodate a multiplicity of goals united by the idea of striving for another world in the now (Maeckelberg 2011). In the global South, social movements are marked by parallel yet divergent dynamics, through locally specific experiences of (neo)colonialism, authoritarianism and failed promises of modernization (Bonilla 2010).

Yet, more recent research critiques the concept of prefiguration: holding onto the linear temporality of progress, it is bound to delude as contemporary futures are increasingly negative, abounding with senses of crisis, social decline, environmental degradation and even existential anxiety (Gordon 2017). Critical studies argue that social movements no longer work towards any specific future. Instead, they practice radical presentism, seeking to realize political alternatives within rare spatial and temporal fissures in the capitalist world order (Krøijer 2015).

The COVID 19 pandemic, which has exacerbated inequalities but also reignited the strength of a multiplicity of social movements (such as Black Lives Matter, feminist, environmentalist and animal rights movements), marks a point of reorientation, in which predominant future perspectives may be confirmed, renegotiated, or shifted. What is the state of social movements’ future orientations at the height of the pandemic? What futures – if any – do they imagine, predict or anticipate in the face of changed systemic conditions? Which practices serve as vectors of temporal agency? This panel seeks to shed new light on concepts such as: prefiguration, figuration, absent futures or futures in crisis, apocalypse, dystopia, and utopia. We welcome papers grounded in rich ethnographies from a variety of geographical and social contexts to engage the debate on the future in contemporary social movements.

Keywords: Social movements, Time, Prefigurative politics, Future, Crisis

References

  • Bonilla, Yarimar. 2010. “Guadeloupe Is Ours: The Prefigurative Politics of the Mass Strike in the French Antilles.” Interventions 12 (1): 125–37.
  • Gordon, Uri. 2017. “Prefigurative Politics between Ethical Practice and Absent Promise.” Political Studies 66 (2): 521–37.
  • Krøijer, Stine. 2015. Figurations of the Future: Forms and Temporalities of Left Radical Politics in Northern Europe. Ethnography, Theory, Experiment. New York, Oxford: Berghahn Books.
  • Maeckelbergh, Marianne. 2011. “Doing Is Believing: Prefiguration as Strategic Practice in the Alterglobalization Movement.” Social Movement Studies 10 (1): 1–20.
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